fbpx

Welke invloed heeft social media op SEO?

Welke invloed heeft social media op SEO MAB Media blog

Social media en SEO (zoekmachine optimalisatie), die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch is het niet altijd even duidelijk hoe dat nou precies zit. Op het wereldwijde web lees je dan ook veel onwaarheden helaas. Tijd om voor eens en altijd helder te communiceren wat nou precies de invloed van social media op SEO is. Here we go!

Heeft social media invloed op SEO?

Het inzetten van social media heeft geen directe invloed op SEO, maar kan wel indirect bijdragen aan jouw SEO. De brandende vraag is alleen ‘hoe dan precies?’. Persoonlijk vind ik dat een onwijs leuke vraag. Niet alleen omdat het de meerwaarde van de inzet van social media onderbouwt, maar ook omdat het helder maakt hoe zoekmachines (zoals Google) werken. Zoals ik in de introductie al aangaf, zijn er ook een hoop onwaarheden over de invloed van social media op SEO. Die gaan we dan ook eerst uit de wereld helpen!

Google indexeert links niet sneller als je ze deelt via social media

Je zou voor de gein eens moeten kijken hoeveel websites verkondigen dat zoekmachines zoals Google links sneller indexeren (= opnemen in de zoekresultaten) wanneer je ze deelt via social media. Het klopt totaal niet. Simpelweg omdat sociale netwerken zoals Facebook een zogenaamde ‘no-follow’-tag toevoegen aan gedeelde content. Dat betekent dat zoekmachines de gedeelde link niet volgen. Resultaat? Indexeren gebeurt ook niet sneller.

Het aantal likes/shares/comments resulteert niet in een betere ranking

Het is ook niet zo dat veel likes, deelacties en reacties van volgers op social media invloed hebben op de ranking van een website in zoekmachines zoals Google. Allemaal leuk en aardig die likes en reacties, maar het doet dus niets. Behalve aangeven dat de content die je deelt aanslaat bij je doelgroep dan natuurlijk. En dat is dan wel weer positief, laten we eerlijk zijn 😉

Social media heeft indirect invloed op SEO

Dit is het stukje waar de SEO-magie in de details werkt! Zodra je content – zoals een toffe blog of nieuw product – deelt met een link naar jouw website, nodig je geïnteresseerden uit om op de link te klikken en jouw website te bezoeken. Je haalt dus verkeer vanuit social media naar jouw website. Zodra men inderdaad op die link in social media klikt, begint het SEO-feestje!

SEO factoren die je indirect kunt beïnvloeden met social media

In juni 2017 heeft SEMrush onderzoek gedaan naar de belangrijkste SEO-factoren die invloed hebben op de ranking van websites in de zoekresultaten (van bijvoorbeeld Google). Daaruit kwam een lijst met 17 factoren (zie afbeelding hieronder).

onderzoek SEMrush SEO ranking factors

 

Bron: SEMrush.com

Een interessante lijst, nietwaar? Laten we ons voor nu even focussen op de top 4 welke ik verder in dit artikel zal toelichten, namelijk:

  1. Directe bezoeken aan de website
  2. Tijd op de website
  3. Bezochte pagina’s per sessie
  4. Bounce rate (= bezoekers die 1 pagina bezoeken en daarna de website verlaten)

Met social media de directe websitebezoeken stimuleren

Directe websitebezoeken zijn niets anders dan bezoeken die geen omweg hebben genomen. De websitebezoekers hebben direct jouw website url ingetypt, oftewel www.mabmedia.nl. Een indirect websitebezoek daarentegen kan bijvoorbeeld verlopen via een zoekmachine. Een websitebezoeker gaat dan eerst naar google.nl, toets daar een zoekterm in, krijgt een lijst met bijpassende resultaten en klikt vervolgens op een resultaat. Er zit dus als het ware een extra stap in het proces.

Om een betere/hogere positie in de zoekmachines te krijgen, kijkt Google naar het aantal directe websitebezoeken. Hoe meer directe websitebezoeken je hebt (ten opzichte van het totale aantal websitebezoeken), hoe beter eigenlijk. Waarom? Dit geeft naar Google het signaal af dat jouw website autoriteit heeft verworven. Blijkbaar heeft een websitebezoeker zoveel vertrouwen in jouw website (en dienst/product) dat hij/zij het niet nodig vindt om verder te zoeken.

Met social media kun je werken aan het verhogen van de directe websitebezoeken. Via social media, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn leren potentiële klanten (en dus potentiële websitebezoekers) jouw bedrijf kennen. Je werkt als het ware aan je bereik (= het aantal mensen dat in aanraking komt met een stuk content van jouw bedrijf, zoals een bericht, een advertentie of een blog) via social media. Hoe hoger het bereik, hoe groter de kans dat men jou als bedrijf leert kennen. Mogelijk besluiten mensen zelfs om jouw Facebookpagina of Instagramprofiel te gaan volgen en even een kijkje te nemen op jouw website. Ze hebben je leren kennen! Een tijdje later ontstaat er mogelijk echt behoefte aan jouw product of dienst. Wat gebeurt er? Die potentiële websitebezoeker die al eerder even een kijkje heeft genomen op jouw website, typt nu direct jouw website url in. BAM, een direct websitebezoek!

De tijd op de website verlengen met social media

Goed, je weet nu wat indirecte en directe websitebezoeken zijn en natuurlijk wat de voorkeur heeft voor het verbeteren van jouw positie in zoekmachines zoals Google. Nu kom je aan bij stap 2: het verlengen van de tijd op jouw website. Je hebt een potentiële websitebezoeker omgezet in een directe websitebezoeker en nu is het zaak om de aandacht vast te houden. Ik vergelijk het soms wel eens met vissen. Je hebt je hengel uitgeworpen, de dobber gaat onder, je hebt beet! Nu alleen die vis nog binnenhalen.

Door de creatie van goede content, kun je de aandacht van de websitebezoeker vasthouden. De tijd dat men op jouw website besteedt, loopt daarmee op. Precies wat we willen bereiken! Nieuwe content, zoals interessante blogs, helpen daarbij. Door die content te delen via social media (de hengel uitgooien), klikt men – als de content waardevol genoeg is – op de link (je hebt beet) en gaat men na het lezen van bijvoorbeeld de gehele blog nog verder kijken op je website. Ze klikken door op een andere relevante blog, bekijken een product, etc. Een goede contentstrategie is hierbij dan ook van groot belang! Je wilt alles zo goed mogelijk met elkaar laten samenhangen.

Het signaal dat je afgeeft naar Google als mensen langer op jouw website verblijven is dat jouw content van hoge kwaliteit is. Blijkbaar is die content zo interessant dat je de aandacht van de bezoeker vast weet te houden. Precies wat zoekmachines willen! De meest waardevolle en kwalitatieve website komt namelijk bovenaan te staan, want zo voorziet de zoekmachine het beste in de zoekbehoefte.

Met social media het aantal bezochte pagina’s per sessie verhogen

Ik heb het net eigenlijk al verteld. Hoe beter je de aandacht weet vast te houden op jouw website, hoe groter de kans dat bezoekers ten eerste langer verblijven op jouw website en ten tweede hoe meer pagina’s ze (mogelijk) bezoeken per bezoek/per sessie. Ook dat ziet Google! In de blogs die je bijvoorbeeld deelt via social media, is het daarom aan te raden om links op te nemen naar andere relevante pagina’s op jouw website.

De bounce rate verlagen met social media

Dan is er het nog het vierde punt: bounce rate. Simpel gezegd: hoe vaak websitebezoekers na het bezoeken van 1 websitepagina direct weer wegklikken, ze kijken dus niet verder op je website. De bounce rate hangt daarmee dus ook samen met het derde punt, het aantal bezochte pagina’s tijdens een bezoek. Door consistent te werken aan goede content, relevante links op te nemen in je blogs/pagina’s en verkeer naar je website te trekken vanuit social media, kun je de bounce rate verlagen.

MAB Media Amanda de Bruin Wiegman

Social media inzetten voor jouw bedrijf

Ik denk dat het als een paal boven water staat dat social media en SEO twee belangrijke aspecten zijn in elke marketingstrategie. Alhoewel social media niet direct bijdraagt aan het verbeteren van een positie in bijvoorbeeld Google, de indirecte waarde zou ik zeker niet onderschatten. Social media stelt je in staat om als bedrijf een product/dienst onder de aandacht te brengen, je merk verder uit te bouwen, klantrelaties te verdiepen, een community op te bouwen en zelfs om extra sales te realiseren. Toch is het inzetten van social media niet een klusje wat je er even bijdoet. Social media uitbesteden kan daarom een goed alternatief zijn. Je hebt als bedrijf altijd een doel nodig. Een reden om social media in te zetten. Wil je nu graag eens sparren over wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem gerust contact met me op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *