fbpx

De Facebook Pixel in Jip en Janneke taal

De Facebook Pixel in Jip en Janneke taal MAB Media Marketingbureau Brielle Amanda de Bruin Wiegman

Wat is de Facebook Pixel? Wat doet het? En, wat kun je er eigenlijk mee als bedrijf of ondernemer? Tjah, goede vragen! Ik hoor ze met enige regelmaat voorbijkomen als ik bij mijn (nieuwe) opdrachtgevers aan tafel zit en ze hun social media willen uitbesteden. Vaak hebben die bedrijven of ondernemers wel een Facebookpagina, maar weten ze niet hoe ze die Facebookpagina naar the next level kunnen tillen. Daar komt de Facebook Pixel om de hoek kijken! En dat is precies wat ik die opdrachtgevers dan ook vertel. Laten we er samen eens induiken!

Wat is de Facebook Pixel?

We beginnen met de eerste vraag: wat is de Facebook Pixel? Daarop kan ik je een heel simpel antwoord geven, namelijk:

De Facebook Pixel is een stukje code, wat bestaat uit allerlei cijfers, letters en tekens.

Om dat gelijk visueel te maken, laat ik je hieronder de Facebook Pixel van MAB Media zien. Een aantal gegevens zijn bewust afgeschermd in verband met privacy. Wat zei ik? Letterlijk codetaal, of ook wel programmeertaal. Wees gerust, je hoeft deze code niet zelf te schrijven, want Facebook biedt je de Facebook Pixel kant en klaar aan. Gemak dient de mens, nietwaar? 😉

voorbeeld Facebook pixel MAB Media Marketingbureau Zuid Holland Brielle

Wat doe je met de code van de Facebook Pixel?

Goed, nu duidelijk is wat de Facebook Pixel is, is de vraag: wat doe je ermee? Wil je weer zo’n simpel antwoord? Ga je van me krijgen! Wat je doet, is de code kopiëren en installeren op jouw website. Ook dit hoef je niet zelf uit te vogelen. Facebook geeft je bij het aanmaken van de Facebook Pixel een aantal opties. Je kunt dus kiezen hoe je de Facebook Pixel aan jouw website gaat toevoegen. Ik zal daar nu niet dieper op ingaan.

Wat doet de Facebook Pixel?

De Facebook Pixel heeft een specifieke functie, namelijk elke bezoeker van jouw website registeren/opslaan en deze data in jouw voordeel analyseren en inzetten. Of, zoals Facebook zelf uitlegt:

De Facebook-pixel is een analysehulpmiddel waarmee je de effectiviteit van je advertenties kunt meten en inzicht kunt krijgen in de acties die mensen uitvoeren op je website.

Klinkt een beetje als big brother is watching you, niet? En eigenlijk is dat ook wel zo. Zonder dat bezoekers van jouw website het door hebben, worden ze door de Pixel in de gaten gehouden/gemonitord. De kanttekening is dat iedereen die een Facebookaccount heeft, heeft ingestemd met de voorwaarden van Facebook en het dus volkomen gerechtvaardigd is wat de Pixel doet.

Wie bezoekt jouw website? Welke pagina’s bezoekt men? Welke artikelen bekijken ze? Voegen ze een artikel toe aan hun winkelmandje? Klikken ze op de contactpagina? En ga zo maar door. De Facebook Pixel registreert die acties van een bezoeker en slaat ze op. Het gaat zelfs zo ver dat Facebook de acties van een persoon daadwerkelijk koppelt aan het persoonlijke Facebookaccount van die persoon (als hij of zij een Facebookaccount heeft).

En als je denkt dat het daarbij blijft, think again! Facebook kijkt daarnaast ook naar het grotere geheel. Welke interesses hebben jouw websitebezoekers? Welke overeenkomsten vertonen ze? In welke leeftijd bevinden ze zich? Zijn het met name mannen, of juist vrouwen? Al deze informatie bij elkaar vormt natuurlijk een enorme bron aan (doelgroep)waarde. Dat brengt me bij de volgende vraag.

Voor wie is de Facebook Pixel bedoeld?

Nu vraag je je af: voor wie heeft Facebook de Facebook Pixel bedacht? Waarom heeft Facebook überhaupt zoiets in het leven geroepen? Als je dát weet, ga je inzien hoe waardevol de Facebook Pixel voor jouw website en dus jouw business is.

Facebook is namelijk niet gek. Ze hebben net als jij en ik een verdienmodel. Nu gaat er bij jou vast een lampje branden. Althans, dat hoop ik een klein beetje, maar als het niet zo is, is het ook niet erg. Waar verdient Facebook onder andere bakken met geld mee? Advertenties! Alleen al in het eerste kwartaal van 2019 zette Facebook bijna 15 miljoen dollar om aan advertentie-inkomsten, zie hier: Facebook Reports First Quarter 2019 Results. Even slordig omgerekend, een ruime 13 miljoen euro. Wie tekent daar niet voor?

Advertenties zijn dus booming, zeker voor bedrijven en ondernemers moet Facebook gedacht hebben. Wie onder de aandacht wil komen bij zijn of haar doelgroep, valt bij Facebook met zijn of haar neus in de boter. Zij kunnen met de Facebook Pixel al die data bij jouw op een presenteerblaadje aanleveren.

Wat kun je met de Facebook Pixel doen?

Leuk zo’n stukje code en ook tof dat je alles zo kunt ‘tracken’, maar wat is nou die absolute meerwaarde van de Facebook Pixel? Of met andere woorden: wat kun je ermee? Mijn favoriete onderdeel om in te duiken! Het onderdeel waarbij ik vaak in de ogen van mijn opdrachtgevers zie dat ze de heilige graal gevonden hebben. En dat is tof, en heel logisch. Oke, in alle eenvoud (ik hou van simpel) kun je met de Facebook Pixel 2 hele toffe dingen doen.

1. Retargeting

Hier komt de ‘big brother is watching you’ weer om de hoek kijken, maar nu in het voordeel van ondernemers. Stel je hebt een webshop en een websitebezoeker bekijkt een specifiek product, maar gaat (nog) niet tot een koop over. Zonde, want blijkbaar had die bezoeker wel interesse. De Facebook Pixel heeft dat bezoek en het bekijken van die pagina geregistreerd én gekoppeld aan een Facebookgebruiker. Het enige wat jij nu hoeft te doen als ondernemer is die persoon opnieuw targeten en opnieuw dat product onder de aandacht te brengen. En dat kan dus!

Je merkt het zelf waarschijnlijk ook wel eens. Heb je net een product bekeken op een bekende webshop en even later zie je dat product overal terug. Op Facebook, in banners en zelfs op Instagram. Bijna overal waar je gaat, wordt je opnieuw getarget. Nu weet je dus precies hoe die webshops dat doen! En dat doen ze natuurlijk niet voor niets. Zo’n retageting advertentie kost geld, maar levert – mits goed ingezet en ingesteld – meer geld op.

2. Doelgroepen maken (vergelijkbare doelgroepen en aangepaste doelgroepen)

Die Facebook Pixel is dus gewoon onwijs slimme marketing, maar het blijft niet bij retargeting alleen! Het werkt in je voordeel. De Pixel ziet en registreert ongeveer alles en biedt je – als je dat wilt – zelfs nieuwe doelgroepen aan. Een kans om nieuwe (potentiële) klanten te bereiken en een grotere markt aan te boren! Hoe dat werkt?

Met alle data die de Pixel voor je verzamelt is het ook mogelijk om op basis van al die data (bezochte pagina’s, interesses etc.) een vergelijkbare doelgroep te maken. Facebook noemt dit zelf ‘lookalike audiences’. De Facebook Pixel kijkt hierbij naar jouw huidige websitebezoekers en zoekt personen die lijken op jouw beste klanten (en dus mogelijk ook geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten). Daar hoef je zelf dus helemaal geen marktonderzoek voor te doen. Jij geeft de parameters in en Facebook doet de rest. Zo verover je gewoon steeds meer markt!

Een andere mogelijkheid is om een aangepaste doelgroep te maken. Hierbij zoom je als het ware net even wat meer in op een groep geïnteresseerden. Stel je schrijft regelmatig blogs en wil jouw nieuwe blogs graag onder de aandacht brengen bij diezelfde lezers. Daar kun je aangepaste doelgroepen voor gebruiken! Voor wie goed heeft opgelet, snapt dat dit precies een vorm is van regargeting. Voor jouw retageting campagne kun je dus een aangepaste doelgroep maken. Alleen bij personen die blog X hebben gelezen wil je de nieuwe blog onder de aandacht brengen. Of, alleen bij websitebezoekers die de afgelopen 60 dagen je website hebben gezocht. Je kunt zelfs een klantenbestand uploaden naar Facebook om enkel die personen in je klantenbestand te targeten, hoe gaaf is dat! En naast dat het heel gaaf is, is het ook onwijs effectief.

De Facebook Pixel inzetten van jouw bedrijf

Het kan bijna niet anders of je bent na het lezen van dit artikel overtuigd van de werking van de Facebook Pixel. De toegevoegde waarde die dit kleine stukje code voor elk bedrijf kan betekenen is bijna ongelooflijk. En dan is het nog gratis ook! Op natuurlijk het marketingbudget voor het maken van advertenties en het promotiebudget na. Linksom of rechtsom, als je dit goed inzet voor jouw bedrijf levert het je (meer) geld op. De Facebook Pixel tilt elk bedrijf naar the next level en ik weet zeker dat het ook voor jouw bedrijf zo zal zijn.

Kun of wil je daar graag wat hulp bij gebruiken? Dan hoor ik natuurlijk graag van je. Social media laten groeien is één van de services waar ik met MAB Media in ben gespecialiseerd, de Facebook Pixel maakt daar zeker onderdeel van uit. Kom maar door dus, als je benieuwd bent naar de mogelijkheden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *