Het hebben van veel volgers op social media, zoals Instagram, is in de beleving van veel organisaties, bloggers, vloggers, ondernemers en ga zo maar door het belangrijkste doel. Ik hoor het ook veel van ondernemer die hun social media aan mij uitbesteden. Want, veel volgers geeft toch juist aan dat je een tof account hebt? Daaruit blijkt toch dat ik het volgen waard ben? Immers, als er één schaap over de dam is, volgen er meer. En hoe meer, hoe beter. Toch? Die trend lijkt nu te gaan veranderen, en dat is interessant, want Instagram is degene die de trend inzet! Of eigenlijk Facebook, want Instagram is onderdeel van het bedrijf Facebook.
De verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit
Facebook is namelijk met een intern onderzoek bezig. De ‘sociale druk’, zoals Instagram het noemt, is hoog en daar willen ze wat aan doen. Het is geen competitie, aldus Facebook tijdens de F8 (een tweedaags evenement waarbij door Facebook wordt ingegaan op de toekomst van technologie). Een moreel streven. Zeker als je beseft hoeveel waarde er wordt gehecht aan het hebben van zoveel mogelijk volgers en likes. Hele zelfbeelden hangen af van de prestaties van een account of een bericht. Daarom is Facebook met Instagram aan het onderzoeken geslagen en dat zou zomaar een nieuw design kunnen betekenen.
Volgers en likes op Instagram verbergen
Hoe kun je ervoor zorgen dat de focus op aantallen volgers en likes afneemt? Simpel. Door deze getallen te verbergen of zelfs geheel te verwijderen. Alleen de eigenaar van het Instagramaccount kan deze gegevens nog zien. Vooralsnog gaat het om een onderzoek, maar hiermee geeft Facebook met Instagram natuurlijk wel een sterk signaal af. De focus op aantallen gaat veranderen. Of het ook exact gaat inhouden dat het aantal volgers en het aantal likes wordt verborgen, is nog onzeker, maar de focus van het platform gaat veranderen. Dat maakt mij nieuwsgierig.
Kwaliteit wint het van kwantiteit
Als we likes en volgers van een Instagramaccount gaan verbergen, wat hanteren we dan nog als maatstaf? Hoe bepalen we dan of een account het volgen waard is, of überhaupt in de smaak valt bij het publiek? Ook daar is een simpel antwoord op: dat kunnen we niet meer. De angel van zo hoog mogelijk zichtbare cijfers wordt verwijderd. Het gevolg: we kunnen onze prestaties niet meer afzetten tegen andere accounts of berichten en kunnen alleen nog maar op onszelf focussen. Plain and simple. En dat betekent ook een stukje extra privacy, want volgens Facebook gaat het in toekomst nog meer draaien om veiligheid: je online veilig voelen op een platform waar je dingen wilt en kunt delen in een beschermde omgeving.
Doel(en) van Instagram
Facebook zorgt met Instagram er daarmee niet alleen voor dat we niet meer kunnen vergelijken, maar ook dat de kwaliteit van het platform omhoog gaat. De focus gaat des te meer uit naar waardevolle en interactieve content. Een foto met een uitgekauwde quote valt daar niet onder. Volgers willen geïnspireerd worden, meevoelen en een band opbouwen middels persoonlijke en aansprekende content die realistisch is en dichtbij de mensen staat. Volgers houden van echtheid en daar lijkt Facebook/Instagram met dit interne onderzoek naar te luisteren. De gebruikers kunnen een platform maken of breken, dus dat Facebook met Instagram hiernaar luistert, is zeer positief.
Betekent dit een nieuw algoritme?
Een andere vraag die ik mezelf heb gesteld, is of hierdoor het algoritme zal veranderen. En om eerlijk te zijn, verwacht ik dat wel. De pijlers voor het algoritme zullen in zwaarte worden aangepast, waardoor kleine accounts (minder dan 5.000 volgers) met veel interactie beter gaan scoren dan grote accounts met weinig interactie. Hoe dit komt? Juist door authentiek te zijn, als persoon of als bedrijf, kun je mensen aanspreken. Een dialoog is daar simpelweg onderdeel van. Instagram wordt een platform voor interactie waarbij verbinding wordt gelegd en mooie verhalen en handige tips worden uitgewisseld. Dit zie je nu eigenlijk al zeer sterk terug via Instagram Stories. Nog een extra mogelijkheid om dat gesprek aan te gaan met je volgers en om nog meer van jezelf te laten zien. Daarmee wint kwaliteit dus altijd van kwantiteit.