Social media uitbesteden: is dat wel zo’n slim plan?

social media uitbesteden is dat wel zo'n slim plan MAB Media Brielle

Het uitbesteden van social media scheelt je natuurlijk een hoop werk, zeker als je geen tekstschrijver bent of gevoel hebt voor social media. Daarbij komt natuurlijk dat het ook gewoon heel fijn kan zijn als iemand jou hierin ondersteunt die volledig up-to-date is van alle mogelijkheden. Of wat dacht je van het reageren op reacties en vragen? Social media is niet meer weg te denken, draagt bewezen bij aan jouw (online) zichtbaarheid, maar slokt ongemerkt toch best veel tijd op. Je staat voor de keuze: wel of niet uitbesteden?

Wanneer social media uitbesteden

Nu denk je misschien “Amanda, het is jouw werk om social media te beheren voor verschillende opdrachtgevers, waarom zou jij dan een blog schrijven over of het wel zo’n slim plan is, daarmee gooi je toch je eigen ruiten in?’. Terecht opgemerkt hoor! Juist omdat ik dagelijks in contact ben met ondernemers en bedrijven weet ik als geen ander wat er in die koppies omgaat als het gaat om het uitbesteden van social media, zoals FacebookInstagram of LinkedIn.

Veel opdrachtgevers die contact met mij opnemen, zijn op het punt beland waarin ze zich afvragen óf ze social media moeten gaan uitbesteden én wat dat dan eigenlijk inhoudt. En dat is helemaal zo gek nog niet, want wanneer is het wel en wanneer is het geen slim plan? Ik zet de situaties die ik het meest voorbij heb zien komen op een rijtje en daarna mag je dus helemaal zelf beslissen of je social media gaat uitbesteden 😉

Social media wel uitbesteden

  • Als je echt geen idee hebt waar je moet beginnen met social media – om wat voor reden dan ook – dan is uitbesteden een goed plan. Een online marketingspecialist kan voor jouw business namelijk precies in kaart brengen welke social media platformen bij jouw doelgroep(en) passen, welke onderwerpen en soort content jouw doelgroep aanspreekt, welke doelen daarbij passen en ga zo maar door. Al deze basiselementen worden verwerkt in een compleet marketingplan waarin de strategie voor jouw social media marketing is gelegd.
  • Kom je om in het werk en schiet social media er daardoor bij in, terwijl je hebt ervaren dat social media bijdraagt aan jouw (online) zichtbaarheid en/of sales? Jep, ook dan is het uitbesteden van social media een goed plan. Je hebt de basis voor social media met trouwe fanbase immers niet voor niets gelegd. Het is zonde om dat, na bewezen effectiviteit, dood te laten bloeden.
  • Wil jij je gewoon lekker kunnen focussen op jouw core business, zonder je druk te hoeven maken om het bijhouden van social media, dan is het fijn om dit te kunnen uitbesteden. Al helemaal als je social media niet leuk vindt om te onderhouden. Groot voordeel is waarschijnlijk ook nog dat jij meer omzet kunt genereren doordat je je kunt focussen op wat voor jou belangrijk is.

Social media niet uitbesteden

  • Een reden om social media niet uit te besteden welke wellicht voor de hand ligt, is als je geen of niet voldoende financiële middelen hebt. Toch wil dit niet zeggen dat je geen hulp kunt inroepen van een specialist. Een strategie- of brainstormsessie kan voor jou misschien al meer dan voldoende zijn om je op gang te helpen. En om je nog een extra zetje in de goede richting te geven, tip ik je graag over mijn blog Wat is social media? Alle belangrijke info in een notendop’.
  • Heb jij je doelgroep(en) goed in kaart? Soms kan het de moeite lonen om je daar (nog) eens goed in te verdiepen. Is jouw doelgroep namelijk wel actief op social media, of kun je jouw doelgroep(en) beter via andere middelen benaderen die effectiever zijn? Wellicht is het goed om die middelen verder uit te bouwen in plaats van een nieuwe middel aan jouw marketingmix toe te voegen.
  • Dat social media voor een (enorme) boost kan zorgen, is uit diverse succesverhalen wel duidelijk geworden. Het kan dan heel verleidelijk zijn om daar ook op in te haken, je wilt immers de boot niet missen. Besef je wel dat je een eventuele groei qua organisatie moet kunnen opvangen, met andere woorden: kun je die groei wel aan? Ben je er intern nog niet helemaal klaar voor? Stel het uitbesteden van social media dan ook nog even uit totdat je er klaar voor bent.
  • Als je daadwerkelijk hebt besloten om je social media uit te besteden, is er nóg een belangrijk aspect om te overwegen. Namelijk: in hoeverre wil en kun je betrokken/beschikbaar zijn om input of feedback te geven op de social mediawerkzaamheden? Als je namelijk helemaal geen tijd hebt om te overleggen of om input te geven, laat je de specialist een beetje in het luchtledige zijn of haar werkzaamheden doen. Enige betrokkenheid is nodig om daadwerkelijk resultaten te halen als je social media uitbesteedt. Zo stemt MAB Media bijvoorbeeld maandelijks de contentkalender met elke opdrachtgever af. Dat stukje ‘contact’ zorgt voor een goede afstemming en geeft de mogelijkheid om lopende zaken te bespreken en zelfs in te passen in de marketing.

Hulp nodig bij jouw social media?

Na het lezen van dit artikel tot de conclusie gekomen dat je social media wilt uitbesteden? Dan is de volgende stap om iemand te vinden die jou daarbij kan helpen, of in elk geval in kan adviseren. Als marketing- en communicatiespecialist help ik jou, net als mijn andere opdrachtgevers graag. Ik neem het social mediabeheer volledig of deels uit handen met een plan op maat wat past bij jouw business. Elke business is namelijk anders en daar hoort een andere aanpak bij. Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem gerust (vrijblijvend) contact op! 

2 Comments

  1. Mieke Van Liefde

    Ik heb van social media niet zoveel kaas gegeten.
    Ervoor betalen om het uit te besteden lukt me financieel niet.
    Gelukkig heb ik volgers die mijn blogs delen. Op deze manier lopen de pageviews aardig.
    Dank voor dit heldere blog.

    1. Amanda

      Bedankt voor je leuke reactie, Mieke! Als jouw volgers jouw blogs delen, wil dat zeggen dat ze de blogs (heel) waardevol vinden. Dat is een groot compliment! Hoe meer ze dat doen, hoe groter jouw bereik wordt en wie weet wordt uitbesteden daardoor later alsnog een mogelijkheid 😉

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.